Sara Tur


Projecte: 'Erase' una vez...

Introducció

Eivissa ha estat dedicada tradicionalment a les activitats rurals, tant del camp com de la mar. A principis del segle XX, Eivissa era una illa rural, amb una gran carència d'activitat econòmica. Aquesta situació canvia amb l'arribada del turisme. A finals dels anys 60, Eivissa es converteix en un territori de gran atracció i bellesa per intel·lectuals i viatgers, així com per l'anomenat moviment hippie. Aquests col·lectius van contribuir a la construcció del mite d'Eivissa, així com de la seva difusió global. L'aparició del turisme provocà un gran canvi en la dinàmica territorial, social i en l'activitat econòmica de l'illa. Des de llavors, la industria turística es converteix en la principal activitat econòmica.

El turisme de masses va provocar la creació de grans infraeestructures: establiments hotelers, restaurant, petits comerços i tot un seguit d'equipaments destinats a l'oferta turística. D'aquesta manera, es van desenvolupar diversos nuclis turístics en zones costeres concretes per tal d'abastir-lo durant tota la temporada estival.

Els primers turistes que arribaven a Eivissa, quedaven marevellats per la bellesa de la terra, la cultura i les seves tradicions. Atrets per la quietud en el temps de l'illa i el seu pausat desenvolupament cap a nous estils de vida. L'Eivissa que van conèixer els primers visitants ha desaperagut. Eivissa ha desenvolupat un model turístic globalitzat, amb escasos elements distintius propis.

En l'actualitat, la imatge i marca internacional d'Eivissa, la fomenten l'oci nocturn i el turisme de sol i platja. Encara que avui en dia, les institucions locals treballen per implantar un model turístic de qualitat i sostenible, potenciant altres segments, com el turisme cultural i/o actiu.

Conceptualització

'Erase' una vez... és una reflexió al voltant de la transformació experimentada sobre territori i la societat eivissenca, a conseqüència del turisme. Aquest, deixant uns buits en l'Eivissa tradicional, tant tangibles com intangibles, per donar pas a un nou paradigma de l'illa, influenciat per la globalització.

'Erase' una vez... no pretén ser una mirada nostàlgica cap al passat, sino que pretén convidar a la reflexió, al diàleg i a l'intercanvi vers; Què era l'illa? Què erem nosaltres? Què és l'illa? I què som nosaltres en l'actualitat?

Formalització

'Erase' una vez... recupera la idea de souvenir, de l'objecte record i de memòria de la destinació turística, l'objecte fetiche.

'Erase' una vez... està compost per 42 sèries de 5 postals, un total de 210 postals, presentades en un postaler exempt. Ha estat escollida la postal, ja que és l'objecte per exel·lència que relacionem directament amb el souvenir i el turisme.

Les postals estan manipulades mitjançant el retall d'aquells elements presents en la imatge, que ens evidencien el canvi experimentat per l'illa. Aquesta sostracció ens presenta un buit en la imatge, un espai en blanc en un territori, en una societat, en el record.

L'objecte resultant d'aquesta manipulació ens presenta una dicotomia entre el record de la destinació turística actual i el record del que era aquest paradís abans del turisme.

La comercialització de l'obra pretén aproximar-se a la realitat de l'activitat comercial del souvenir. El postaler té únicament caràcter expositiu, de presentació. Per tant, les postals seran comercialitzades de forma individual.




No hay comentarios: